Центральне порушення слухового сприйняття (CAPD)

5 Лютого 2023 by Anna Zakrzewska
AdobeStock_328158049-1200x821-1200x821.jpeg

Майже у половини учнів виникають проблеми із розумінням довгих інструкцій та прохань, концентрацією уваги на задачі у місцях, де їх відволікає шум.

Таких дітей часто вважають неслухняними, а також вони показують нижчі результати в навчанні. Слух, слухання звуків – це пасивний процес, у той час як слухання з розумінням сказаного – це процес активний, тому що потребує залученості, усвідомлення та волі.

Тривожні симптоми, поведінка, що непокоїть

Якщо ваша дитина:

– виявляє труднощі з концентрацією уваги, тривалим утриманням слухової уваги,

– не розуміє інструкції та прохання, складні речення,

– не може згадати прості завдання,

– відчуває труднощі з читанням, письмом,

– має логопедичні проблеми,

– не будує складні речення та довгі висловлювання,

можливе порушення слухового сприйняття – APD або центральне порушення сприйняття слухової інформації – CAPD.

Це комплекс симптомів, що виникають внаслідок порушення слуху з відхиленнями на рівні центральної нервової системи. Іншими словами: дитина чує – базова діагностика слуху не виявляє проблем, але не слухає – веде себе та функціонує аналогічно дітям із втратою слуху.

Діти з центральними порушеннями слухового сприйняття можуть чути та розпізнавати окремі звуки у тихій обстановці. Проблема зазвичай виникає, коли різниця між звуками у словах, навіть при гучному та чіткому проголошенні, невеликі. Це часто відбувається у шумних місцях та приміщеннях, наприклад, на дитячому майданчику, під час спортивних змагань, у шкільній їдальні. Коли мова не адресована їм, вони можуть її не зрозуміти. Аналогічно з питаннями та проханнями – на них часто реагують неправильно, особливо коли вони довгі та складні. Симптоми центральних порушень слухового сприйняття можуть змінюватись від легких до тяжких і набувати різних форм.

Запорука ефективної допомоги – раннє виявлення тривожних симптомів, направлення дитини на обстеження до фахівців, а за необхідності – на терапію та реабілітацію. Якщо батьки або педагоги вказують на перераховані вище труднощі, діагностику слід починати з детального обстеження слуху та слухових функцій, таких як: локалізація джерела звуку, розпізнавання звукових образів, тимчасовий аналіз звукового сигналу, здатність розуміти спотворене мовлення і розуміти мову за наявності звуків-перешкод (шум, суєта, гучні розмови навколо).

Чому моя дитина? – причини

Причини центрального порушення слухового сприйняття офіційно не досліджені, але часто пов’язані з:

– недоношеністю,

– затяжним другим періодом пологів,

– ушкодженнями голови,

– отруєнням свинцем,

– частими та хронічними інфекціями середнього вуха,

– генетичною схильністю.

В останні роки було відмічено, що існує великий взаємозв’язок між виникненням центрального порушення слухового сприйняття у дітей, які зловживають мультимедійними пристроями. Діти, які проводять надто багато часу за комп’ютером, планшетом чи смартфоном, не розмовляють зі своїми однолітками, батьками чи братами та сестрами, вони зосереджені лише на отриманні інформації візуально – через образи. Вони не тренують слух та слухання. У результаті вони не можуть правильно опрацьовувати інформацію, яку чують.

Як допомогти дитині із труднощами? – терапія

Слуховий тренінг покликаний відновити роль передавального та контролюючого органу слуху. Непохитне функціонування дозволить вам належним чином стимулювати кору головного мозку та забезпечити правильний аналіз звукових подразників, що також призведе до покращення комунікативних навичок – мови та слуху.

Терапією, яка застосовується при багатьох різних розладах, що супроводжують порушення слухового сприйняття, є стимуляція полімодального сенсорного сприйняття методом Скаржиньського (SPPS-S). Терапевтичні програми, що використовуються в SPPS-S, були розроблені для пацієнтів із труднощами слухового сприйняття, що поєднуються з проблемами розуміння мови, труднощами читання та письма, затримкою розвитку мови, дислалією, труднощами концентрації уваги, заїканням, порушеннями голосу.

Терапія SPPS-S підбирається індивідуально, залежно від складності пацієнта. Це відбувається в кількох площинах одночасно, що дозволяє стимулювати та задіяти органи слуху, зору та дотику. Цей метод стимулює їхню взаємну координацію, завдяки чому терапія дозволяє маленькому пацієнтові краще інтегрувати отримані стимули.

Стимуляція SPPS-S поєднує у собі слухове тренування з тренуванням соціальних навичок. Дитина добре чує, але неправильно сприймає емоційний зміст. У ході терапії пацієнт навчається правильно сприймати та розуміти емоції, контролювати свої думки, керувати поведінкою у різних соціальних ситуаціях.